גדעון זולקוב - מהנדסים ויועצים, חיזוק מבנים לרעידות אדמה
חייגו אלינו
חיזוק מבנים לרעידות אדמה

חיזוק מבנים לרעידות אדמה

פרויקטים ציבוריים

פרויקטים ציבוריים

פרויקטים מסחריים

פרויקטים מסחריים

פרויקטים תעשיתיים

פרויקטים תעשיתיים

פרויקטים חקלאיים

פרויקטים חקלאיים

מתקנים להנדסה אזרחית

מתקנים להנדסה אזרחית

רעידות אדמה בישראל

כתוב גדעון זולקוב

 

מה קורה בעת רעידת אדמה? הסיבה לרעידות אדמה על פי התאוריה המקובלת היום היא תזוזות הלוחות טקטוניים והן מתרחשות בעיקר באזורי החיבורים בין הלוחות. בזמן רעידת אדמה התחושות שלנו הם למעשה שהקרקע רועדת, אך מה שקורה בפועל הוא שהלחץ הקיים בפנים כדור הארץ מחפש מקומות להתפרץ בהם, והחיבורים בין הלוחות הוא הפתרון. לכן כאשר זה דבר כזה קורה הלוחות נעים בעקות הלחץ בתנועה חדה, ועלול לגרום לנזקים רבים כמו התמוטטות גשרים, נפילת מבנים ואפילו מחיקת אזורים נרחבים.

 

הלוחות הטקטוניים נמצאים על השכבה העליונה של כדור הארץ שנקראת ליתוספירה, וקיימים תשעה לוחות מרכזיים שהם הגדולים ביותר והרבה תתי לוחות. התנועה של הלוחות היא אטית מאוד ובמהלך השנים אותן תזוזות גרמו ל"נדידת יבשות", כלומר למבנה היבשות והאוקיינוסים אשר אנו מכירים היום. עובי הלוחות אשר קיימים משתנה על פי המיקום שלהם, מתחת לפני היבשות נמצאים הלוחות העבים והלוחות הדקים מתחת לאוקיינוסים. כמו כן, גם צפיפות הקרומים היא שונה וזה קורה בשל הלחצים המשתנים אשר המופעלים עליהם.

 

רעידות האדמה מתרחשות ביבשות ובימים, חלק מהרעידות ניתנות לחיזוי וניתן להיערך אליהם בטווח הקצר בלבד וחלק לא, בעיקר אלו הקורות בים. לכן, אין דרך להיערך לרעידות אדמה בטווח הארוך מבעוד מועד, תוך הסתמכות על האמצעים הקיימים היום בלבד. בנוסף, לפני או אחרי הרעידה הגדולה ישנה תופעה של "אפטר שוק", אשר הן רעידות קטנות יותר בחוזקן שמתלוות לרעידת האדמה הגדולה.

 

ההיסטוריה של הרעידות אדמה בישראל

 

ישראל יושבת על חיבור של שני לוחות טקטוניים הנקראים גם "השבר הסורי אפריקאי", וזאת הסיבה כי ישראל חוותה רעידות אדמה רבות וכנראה עלולה לחוות עוד בעתיד. דרך הערכת העוצמה של הרעידות היא באמצעות "סולם ריכטר", וכך מעבירים את המדד שלהן לציבור.

 

חלק מהרעידות גרמו לנזקים של ממש לדוגמא, בשנת 1546 ארעה רעידת אדמה בשבר הירדן שגרמה לצונאמי קש בים המלח וערים נוספות באזור נפגעו גם הן. בנוסף, ב-1834 ארעה רעידת אדמה בירושלים והסביבה שגרמה לחורבן של דרכים וגושי אספלט צפו על פני ים המלח.

 

 

כמו כן, היו גם רעידות אשר הרסו ערים שלמות כמו ב-1837 אשר נמדדה כ-5.75 עד 6.75 בסולם ריכטר וגרמה להרס של צפת וטבריה ונפגעו חייהם של אלפי אנשים. גם רעידות אשר התחרשו אצל שכנינו היוו איום עבורנו, לדוגמא בשנים, 1956 ו-1969 אשר התרחשו בלבנון ובסיני. בשנים האחרונות התרחשו, רעידות ב-1995 באילת, וב-2004 באזור המרכב ואילת, הנזקים היו לכבישים שנפערו ולבתים. רעידת האדמה החזקה ביותר בעשור האחרון קרתה ב-2008 ומוקדה היה בלבנון וכן, הורגשה ברוב ישראל.

 

חיזוק מבנים למען הגנה בפני רעידות אדמה

 

לאור העובדה כי אין לאן לברוח במצב של רעידות אדמה, יש להיערך קודם כל באמצעות חיזוק מבנים אשר יוכלו לשאת את תנודות הקרקע. הממשלה אישרה לפני כעשור את המתאר הארצי לחיזוק מבנים, תמ"א 38, אשר מאפשר לדיירים מול הקבלנים לבצע פעולות אשר באמצעותם היכולת להתמודד עם הרעידות תהיה טובה יותר ולא תביא למצב של אסון ממשי.

 

גדעון זולקוב מהנדסים יועצים בע"מ | קיבוץ יגור מיקוד 3006500 | טל: 04-9040666 | פקס: 04-9040668 | E - mail:  office@zolkov.co.il

אודות הנגישות

הפעל נגישות

בניית אתרים